La Paz - Oruro - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Gijs Tuitert - WaarBenJij.nu La Paz - Oruro - Reisverslag uit Oruro, Bolivia van Gijs Tuitert - WaarBenJij.nu

La Paz - Oruro

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

01 Juni 2014 | Bolivia, Oruro

Vandaag een kort ritje van 235 km. Ondanks dat het zondag is, toch weer een crime om La Paz uit te komen. Onderweg weer veel `banos`bezocht in allerlei soorten en maten. Ik zelf moest maareen keer of 3, maar Christ wel een paar keertjes meer, zodat hij onderweg met samengeknepen billen om wc-papier kwam vragen en in de berm lekker afging. De officiele banos zijn soms een paar gaten in de grond, waar je gezellig met zijn 3-tjes naast elkaar kunt gaan zitten en na afloop buiten een emmer water moet gaan halen om door te spoelen.
Oh ja, nog niet verteld: in heel Zuid-Amerika wordt je verzocht geen papier in het toilet te gooien, maar in een emmertje ernaast.
Na aankomst in Oruro luchtfilter schoongemaakt, omdat de XJ op deze hoogte (we zitten nog steeds op zo`n 3,5 km) ook wat adem te kort komt.
Oruro is een verademing na La Paz. Veel mooier en rustiger, minder steil en minder verkeer.
Mijn maag is nog steeds niet helemaal op orde. Mijn pizza kon ik maar voor de helft op.
Nu even proberen wat meer berichtjes te plaatsen en foto`s up te loaden. Daarna op tijd naar bed. Er komen weer 2 zware dagen. Een rit over een heel stuk onverhard naar de zoutvlakte van Uyuni, daar midden op kamperen, terwijl het daar goed kan vriezen. Daarna over de zoutvlakte verder door naar Sucre.

  • 02 Juni 2014 - 14:41

    Claudia:

    Hoi gijs, geweldig hoor om al die verhalen te lezen. Het is waarschijnlijk afzien maar ook wel een hele ervaring denk ik.
    Cultureshock als je straks in dit rustige landje terugkeert.
    Nog heel veel plezier en wees voorzichtig, kom veilig weer thuis!
    Veel liefs en groeten van ons allemaal,
    Claudia, Jurrie, Isabelle Sasha en Mienuk

  • 02 Juni 2014 - 17:23

    Willem :

    Hoi Gijs ,

    Leuk je te kunnen volgen maar nog een vraagje, als het op de zoutvlakte vriest moet je dan ook nog zout strooien???????

    Grz Willem

  • 02 Juni 2014 - 20:13

    Harry Lindeman:

    HadieGijs,
    leuk om jouw verslagen te lezen. Toch weer heel anders reizen dan ik gewend ben. Bolivia leek me altijd nog wel een land waar ik naar toe zou willen maar na jouw verhaal over La Paz ???
    Maar desalniettemin niettegenstaandehetfeit dat ben en blijf ik wel een beetje jaloers.
    Groeten
    Harry

  • 06 Juni 2014 - 10:30

    Peter Heringa:

    Klinkt allemaal heel spannend Gijs.
    Mooi avontuur en veel komt me bekend voor.
    Goeie vraag trouwens van Willem!!
    Groetjes en veel plezier verder.

    Peter

  • 06 Juni 2014 - 14:57

    Cor Lanser:

    Hoi Gijs,
    Spannende reis, leuk om te lezen.
    Alleen die schijterij is niet zo leuk, trouwens in Azie moet je ook het papier in de prullenbak gooien.
    Maar het is de bedoeling dat je je kont eerst met water schoonmaakt en dan pas papier gebruikt, dus geen strontpapier in de prullenbak.

    grtz Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gijs

Is vast wel bekend bij mijn volgers

Actief sinds 02 Mei 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 5728

Voorgaande reizen:

09 Mei 2014 - 27 Juni 2014

Gijs in Oranje

Landen bezocht: