Boottochtje - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Gijs Tuitert - WaarBenJij.nu Boottochtje - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Gijs Tuitert - WaarBenJij.nu

Boottochtje

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

12 Mei 2014 | Colombia, Cartagena

Met Evert naar de haven, waar we bestormd werden door kaartjesverkopers voor alllerlei boottochten. Na onderhandelen dachten we 20000 Pesos (8 Euro) per persoon afgedongen te hebben, maar dat kwam er weer bovenop voor belasting en verzekering.
Heenreis naar Playa Blanca ging goed. Met 11 man in een bootje, iedereen zwemvest aan en rustig de haven uit met 1 van de 2 Yamaha buitenboordmotoren van 250 Pk. Op zee ging het een stuk harder, wel klappen op de golven, maar het was goed te doen.
Eieren afgeleverd op een eilandje vol negers, waar 3 jongetjes direct het water indoken en aan de boot gingen hangen om te bedelen.
Daarna door naar Playa Blanca, een heel mooi wit strand met blauwe zee en palmbomen. Daar aangekomen weer bestormd door lui, die je naar een tentje meenemen en voor je het het weet een Pina Colada voor je neerzetten. Proeven, proeven!! En als je dat gedaan hebt wil die 20000 Pesos voor het drankje en 20000 Pesos voor het tentje, dus weer onderhandelen en daarna het tentje uit en in een veel grotere koele hut met een dak van palmbladeren gratis gaan zitten.
Veel gezwommen en veel mooie negerinnen, die je een massage willen geven van ons af moeten slaan. Prachtige plek, maar je wordt niet goed van de kralenverkopers, enz. enz.
Lekkere vis gegeten.

Rond een uur of 4 moesten we opeens met spoed terug en werden de mensen van 2 boten opeens in een kleiner bootje gepropt. Nu geen zwemvesten nodig, omdat er niet genoeg waren. Door de zware belading liep de boot vast op het zand en werden de laatste vrouwen er eigenlijk ingegegooid. Wij moesten maar zien dat we er in kwamen, dus broek nat.
Daarna vol gas terug met nu 2 motoren aan. Veel golven en harde klappen, veel gegeil. In de haven lag de boot op ramkoers met een groot containerschip. I.p.v. achterlangs te gaan wou de stuurman persé voor langs dus steeds meer gas, totdat het niet meer harder kon. Op zo´n 20 of 30 meter voor het containerschip langs. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als 1 van de motoren was uitgevallen.
Na gas minderen begonnen de Columbianen te klappen. Volgens mij allemaal levensmoe. Ik heb bij het uitsappen op mijn voorhoofd gewezen.

´s-Avonds deed mijn telefoon het dus niet meer

• 21 Mei 2014 - 21:47

Harry Lindeman:

Tsja; wel weer een avontuur dus. Wel herkenbaar overigens. De naam van de kunstenaar van de dikke buiken is Botero. Ik denk wel Columbia's beroemdste beeldend kunstenaar.Hij schildert ook niet onverdienstelijk alleen moet je er wel van houden.
    He Gijs; nog veel plezier en sterkte tijdens je reis. Ben niet jaloers maar zou wel met je willen ruilen.
    Groeten
    Harry